S-a dat startul programului rabla pe anul 2009.
Condiţii: să ai o maşină mai veche de 10 ani proprietate personală. Nu merge să o cumperi de la moşuleţul de peste drum, sperând la o afacere beton. Deasemenea oferta nu se cumulează, aşă că degeaba ai strâns în curte vreo 10 rable. Vei primi banii doar pe una singură, adică 3800 de lei. Banii îi vei primi sub forma unui cupon valoric, valabil 30 de zile de la emitere. Adică nu-ţi poţi lua băutură de banii ăia. Şi nici nu poţi merge la femei cu ei.
Maşina trebuie să fie funcţională, adică să meargă neajutată de vecinul de la 3 sau împinsă. Deasemenea, nu trebuie să-i lipsească părţi din ea, adică nu-i poţi vinde roţile lu nea’ Mişu, sau capota lu’ nea Gică. Bineînţeles că-i poţi vinde capacele de roţi, scrumiera şi mânerele portierelor. Faci şi tu un ban cinstit.
Nu trebuie să aibă ITP-ul valid, dar maşina trebuie să aibă impozitul plătit. Totuşi, vrei să fie chiar moca?
Potrivit PROTV îţi poţi înscrie şi maşina Euro 4 dacă are o vechime de 10 ani si a fost inmatriculată până la 31 decembrie 2006. Aici probabil se referă la maşinile alea nemţeşti aduse de peste graniţă şi care acum nu mai pornesc. Da, mecanicul din bloc ţi-a zis că e „de la bujii, e proaste” însă noi ştim că de fapt e de la motor.
Bun, ai o maşină rablă mai veche de 10 ani şi vrei să o transformi într-una nou nouţă?
Cum se face?
Intri frumuşel la adresa asta şi citeşti bine documentul (începând cu articolul 12 te lămureşte ca pe bunica, exact ce şi cum trebuie făcute toate). Nu, pe bune, chiar trebuie să citeşti tot, de la articolul 12 încolo. Restul nu e pentru tine.
Apoi îţi cauţi un dealer. Nu din ăla de droguri şi nici din ăla de aruncă zaruri. Unul care comercializează maşini. De preferat să fie din zona în care locuieşti tu. Lista va fi disponibilă pe site-ul www.afm.ro în curând. Sper. N-au sărci pe site-ul ăla aşa că va trebui să cauţi matale click cu click. Se pare că va fi postată fix pe prima pagină pentru acces uşor.
O sinteză:
Te înscrii la dealerul autorizat. Ăsta dacă te acceptă îţi va elibera o notă de acceptare valabilă 30 de zile. Actele necesare le găseşti la articolul 12, litera 6. Ce cul sună, nu?
Casezi rabla. Articolul 13. Adică o mişti din faţa blocului şi o duci la groapa de fiare. Acolo o transformă într-o cutie de conserve (într-una mai mică oricum).
Apoi te duci şi-ţi faci copii (nu copchii) după certificatul de înmatriculare şi certificatul de distrugere.
Te întorci la dealer şi-ţi iei altă rablă maşină, bineînţeles mai ieftină cu 3800 de lei. Se presupune din start că ai şi diferenţa de bani.
Acu’, bagă cheia şi, dacă e maşină românească, roagă-te să pornească. Şi să se oprească unde vrei tu, nu unde vrea ea. Baftă!
Poză şparlită de aici, deşi mi-era foarte simplu să cobor şi să-mi fotografiez maşina. :)
qwerty says
te bagi?
alina says
foarte frumos scris articolul!!! felicitari :) :) :)
victorblog says
@qwerty: n-am destule finanţe.
@alina: mersi
Eren says
tu ai zis ca nu merge sa o cumpar de la mosulica de vis-a-vis.
oare de ce ? totusi statul isi va atinge scopul. eu o casez si imi iau masina noua.
pot face afacere, sa ii iau dacia cu 10 milioane sau oltcit-ul .. si sa castig pe ea 28 de milioane ..
Raducu says
wow cate trebuie pt 38 de mii de lei:))..frate mai bn muncesc cateva luni si imi las rabla acasa si nu ma mai complic asa mult:))deci sa recapitulez…daca am mai multe rable nu le pot casa pe toate ca statu’ nu vrea sa ma imbogatesc cica..dar tot statu’ vrea sa scape de rable:))..si nu mai inteleg o chestie…dc naiba trebuie sa am taxele la masina platite si masina sa mearga daca astia o fac “cutiuta”…a zis bn ala care prezinta “In Gura Presei” pe antena1 dimineata..”traim in ROMANIA si asta ne ocupa tot timpul!” echivalent cu “orice e posibil in romania” :))unde dreacu’ mai e ca in ROMANIA?:)) a..si Victor..tare articolul frate!;)am ras de m-am prapadit mai ales cand am citit colo jos la urma:))
victorblog says
@eren: o poţi cumpăra, dar cică trebuie să o păstrezi vreun an în posesia ta. Ca să fie sigur Boc că te chinui şi tu puţin, nu direct la maşină nouă.
@raducu: la nemţi e muuult mai simplu şi sunt mai mulţi bani daţi de stat: 2500 de euro.
bagatare si punct ro says
ideea e ca si producatorii sa pulseze cu ceva reduceri, ca bancile… ar fi culmea sa nu se dea tot numarul de masini din program.
cipoc says
nu cred ca trebe s`o ai de cel putin 10 ani..poate un an..
Costin says
Ordonanta 217/2008 nu prevede nicio perioada minima de la achizioanarea rablei. Pe scurt, faptul ca ai cumparat-o de la mosulica nu te face mai putin proprietar si deci nu te descalifica. Eu am o rabla de vandut ieftin, pentru interesati 0756046378 – Costin
victorblog says
@costin: eu ştiam că trebuie să ai în posesie rabla de cel puţin 6 luni pentru a nu încuraja specula cu rable. :)
Ana says
Pentru toti cei care vorbesc/citesc limba romana dar o inteleg mai putin.
Poti sa-ti cumperi o rabla azi de la oricine din Romania si sa te inscrii in “program” cu ea pentru a beneficia de cei 3800 lei la cumpararea unei masini noi, doar ca asta inseamna sa-ti inmatriculezi rabla pe numele tau. De aceea trebuie sa ai ITP, sa functioneze si impozit platit la zi. Iar daca ai masina de vreo 12 ani, tot trebuie sa-ti platesti impozitul ca cetatean model ce esti, ca statul nu subventioneaza “smecheri” care ocolesc impozitele. Iar daca ti-ai umplut curtea de rable sperand sa primesti cate 3800 lei pentru fiecare dintre ele, ai gandit prost deoarece e la mintea copiilor, ca statul intentioneaza, asa cum se numeste si Programul, sa reinnoiasca parcul auto national, nu parcul personal al lui Gogu. Adica sa scoata masinile care circula si polueaza din mediu si sa introduca unele mai putin poluante nu sa-ti dea pe fierul vechi care se numea odata masina, bani de bautura. Iar pentru cei care fac referire la cum e in Germania sa se mute acolo, sau sa compare rablele celor care se inscriu in program acolo cu rablele noastre (care nici noi nu au costat 2500 de euro). Raducu, 38 mii de lei inseamna 380 milioane lei vechi. Daca tu muncesti cateva luni si castigi banii astia, intr-adevar nu te mai complici cu rabla pe care poti sa o pastrezi ca piesa de muzeu. Insa restul romanilor fac aceste drumuri (pe care oricum ajungi sa le faci la un moment dat ca sa-ti radiesi rabla din circulatie si de la finante ca altfel ramai bun de plata la impozit), deoarece 3800 lei reprezinta mai mult de 10% din pretul masinii noi.
programul rabla says
Detalii gasiti si pe http://www.programul-rabla.ro
ADY says
DAR DOMNILOR! Am vazut ca lumea mai face comparatia si cu “Germania”. Deci sa ramanem numai la un Dacia Logan, cu pretul de 5800 + tva = 7000 euro. ROMANIA: 5800 + tva = 7000 – 900 (progr. rabla in Romania) = 6100 euro. Deci in Romania un autoturism Dacia nou, prin programul rabla, costa 6100 euro. GERMANIA: 5800 + fara tva (nu se aplica tva) = 5800 – 2500 (progr. rabla in Germania) = 3300 euro. Deci in Germania un autoturism Dacia nou, prin programul rabla, costa 3300 euro. EXPLICATII: In Romania salariile sunt duble fata de cele din Germania. Ce, nu stiati? Altfel nu ne-ar ajunge de bautura, noi fiind aceia care bea mult pentru ca are din ce. Deci sa nu va mutati in Germania ca nu o sa aveti bani de bere, socoteala de la Dacia nefiind compatibilcu bautura. DECI NE-AM INTELES.
Mikki says
Comunicatul Agentiei natinale pentru mediu il gasiti in intregime aici – http://danyrolux.blogspot.com/2009/06/comunicat-programul-remat-2009.html
Programul Remat si pentru Volkswagen Autovehicule Comerciale – http://danyrolux.blogspot.com/2009/07/reguli-noi-pentru-programul-rabla-2009.html