UE vrea multe. Vrea maşini dotate cu ABS, Românii fără idioţi în ele şi multe altele.
ABS-ul e un dispozitiv inutil, zic eu. Pentru că măreşte distanţa de frânare semnificativ, ajutând totuşi la menţinerea direcţiei. Păi, pentru pietoni la ce ajută menţinerea direcţiei, dacă distanţa de frânare se va extinde semnificativ? Un şofer mediocru ar putea să menţină direcţia maşinii frânând în etape, totodată micşorând distanţa de frânare (mai ales pe zăpadă sau pe piatră cubică umedă). Aici nu includem totuşi femeile sau bărbaţii care au luat carnetul pe pile, pentru că n-ar putea să oprească nici căruţa fără cai.
Mai degrabă aş obliga toţi producătorii de maşini să introducă sistemul ESP pe toate maşinile, decât prostia de ABS.
Adrian Mladin says
lasai ma ca sunt prosti :))
eu am abs… vechi, da nu functioneaza :))
si… erai in moderare pentru ca t-ai schimbat mailu sau numele.. inainte era victor si acuma e victor b… :P
Raduku says
poi e bun si abs ul ma;))…din cauza ca nu am la masina m am invartit odata..nu era sa intru in nimik numai ca m am invratit de era sa ma rastorn fara abs..si opelul are dar crezi ca mai functioneaza?:-??in rest mi se pare super ok:)
Andrei kNox says
Eu zic ca e bun ABS-u’, cu conditia sa stie lumea sa-l foloseasca. Toti bizonii stiu ca ABS-u’ te ajuta sa franezi mai repede. Fâs! Uite, pe mine saptamana trecuta m-a salvat de la 2 nabadai, cand orice as fi facut intram in ala din fata daca n-aveam ABS. :)
Victor B says
ABS-ul menţine direcţia maşinii, dar măreşte distanţa de frânare pe suprafeţe alunecoase: zapada, nisip pe carosabil sau pitră cubică umedă. Deci clar nu e prea bun pentru pietoni aşa cum zic cei din UE.
Andrei kNox says
Normal ca mareste distanta de franare. Ca s-o luam tehnic:
– fara ABS: pui frana, rotile se blocheaza si tu te duci in directia in care te erai indreptat cand s-au blocat rotile. Prin frecare evident ca scade viteza mai repede.
– cu ABS, asa cum spui tu, mareste distanta de franare. Dar nu mentine directia masinii, iti da tie posibilitatea s-o controlezi dupa bunul plac. Asa ca daca pietonu’ ingheata (cum se intampla cu oamenii, ca deh, fiecare reactioneaza in felu’ lui) poti sa-l ocolesti fara probleme. :)
victorblog says
@Andrei Knox: ABS menţine direcţia însă nu ţi dă posibilitatea controlului, ci eviţi un derapaj. Ori eu mai degrabă aş acroşa un automobil decât un pieton. Controlul electronic al stabilităţii e altă chestie, pe care o recomand cu căldură (ESP).
N-ai ABS, poţi frâna treptat (nu brusc şi cu pedala la fund). Bine, nu toţi pot face chestia asta, însă se poate învăţa la şcoala de şoferi. Era o chestie dacă puteai dezactiva ABS-ul ca la ESP.
Dojo says
ABS+EPS din fabrica pe dojomobil. Plus dojo care casca ochii atunci cand se apropie de o trecere. Combinatia ideala :D
Andrei kNox says
Omule, din cate stiu, ABS iti da control si ESP e pentru viraje. Eu n-am ESP, am doar ABS – deci nu-mi explic cum altfel am avut control al rotilor. Si, gandeste-te logic, daca n-ai avea control la ce bun ABS, ca n-ar face absolut nimic.
victorblog says
@Andrei Knox: pai aici intervine si sistemul de asistenta la franare, care IMPREUNA cu ABS face treaba mai buna. ABS-ul in sine nu e cine stie ce, repet, pe zapada si macadam. Stiu o multime de persoane care injura ABS-ul pentru ca erau sa intre în persoana din faţa lor (bineinţeles că n-au respectat nici distanţa). ABS previne blocarea roţilor, corect? însă dacă vrei să eviţi un pieton, va trebui să tragi de volan, adica sa efectuezi un viraj, nu? Ori pentru viraje ABS-ul nu face nimic. ABS e doar pentru frânare.
Cum zice şi Dojo mai jos, ABS-ul face o treabă excelentă cu ESP (EPS, EPC sau alte denumiri) plus un sistem de asistenţă la frânare. Una fără alta e ca femeia fără ţâţe sau cur. :D
mihai says
Victor, ai fost pus vreodata in situatia de a frana de urgenta la volanul unei masini cu ABS ? Tu, in calitate de sofer si nu povestiri ale lui x, y, z. Am masina cu ABS de 18 luni si sistemul m-a scos de 2 ori deja din situatii “limita”. Inca ma mai intreb cum de am mers atata timp intr-o masina fara.
:)
Andrei kNox says
Victor, tu nu intelegi principiul lui. Tocmai ca ajuta la viraje. Da-l dracu’ de abs, daca era prost nu-l punea nimeni, l-a studiat si perfectionat vreun inginer si pe el :)
Iar ESP, din cate stiu eu, face urmatorul lucru: in viraje (si nu numai, dar acolo se intampla cel mai des), cand o roata tinde sa se invarta mult mai mult decat cealalta de pe acelasi ax, o impiedica.
victorblog says
@mihai: îţi dai seama că dacă nu eram pus în situaţia aia, nu scriam.
în cele două situaţii limită pe care le menţionezi, cu ce era acoperit carosabilul. Eu vorbesc în special pe zăpadă, că acolo am putut compara performanţele.
Cu ABS m-am dus sanie (ce-i drept tot înainte şi nu m-am rotit).
Fără ABS am apăsat treptat pedala, a fugit puţin fundul, dar am oprit mult mai repede. Dacă aveam viteză puţin mai mare cred că-l acroşam pe tipul din dreapta, dar măcar pietonul scăpa doar cu pantalonii umezi.
@Andrei Knox: ştiu ce e ESP, şi nu-l confund. N-am zis că e prost, ci inutil :D. Adică inutil de unul singur, fără AFU sau ESP.
Uite situaţie: rulezi cu 60 km/h în oraş, şi în faţă îţi apare un pieton. ÎNcerci ABS-ul dar în milisecunda aia realizezi că n-ai timp şi e posibil să-l acroşezi. Soluţia cea mai bună: tragi brusc de volan, îl ocoleşti apoi încerci să te redresezi. Ei bine, nu poţi să te redresezi dacă pe jos e zăpadă (sau mai grav gheaţă), decât cu ESP care va împiedica maşina să derapeze.
mihai says
in ambele situatii ud si mazga pe jos, aventajul poate au fost si anvelopele de iarna.
Andrei kNox says
E, apăi vad ca suntem amandoi chititi – tu contra, eu pro ABS :)) In situatia data de tine, daca n-aveai ABS trageai de volan pana faceai febra musculara, ca te duceai tot in directia aia. Cu ABS nu zic, e posibil sa nu te mai redresezi usor, dar macar ai evitat pietonu’