Siriul este o comună frumoasă, aflată în nordul judeţului Buzău. E înconjurată de munţi, are un lac artificial extrem de frumos, unic în Europa, poate chiar şi în lume, dar şi un lac natural: Lacul Vulturilor. Ce mai, o mândreţe de comună, populată de 3000 de suflete (aproximativ, că n-am rezultatele de la recensământ).
Drumul Naţional 10 străbate Siriul, urcând şerpuit spre Braşov. Are o mică problemă: a fost construit cu fundul de Ceaşcă, iar ploile fac ravagii în fiecare primăvară sau toamnă. Cad pietre, alunecă terenul (poate o să reuşesc să fac poză cu drumul surpat şi abia reparat, aflat la vreo 50 de metri deasupra lacului).
Prin 2011 au căzut câteva tone de bolovani pe drum, fiind nevoie de intervenţia celor de la ISU şi ale lor jucării frumoase, pentru a putea debloca drumul. Pietrele au muşcat o bucată bună de drum, fiind nevoie de restricţii de tonaj. Acum două-trei luni drumul a fost reparat. Preţul? Un mizilic, doar 1.8 milioane de lei pentru cincizeci de metri (50, da, aţi citit bine) de şosea. Heh, şi voi credeaţi că autostrăzile sunt scumpe.
Am schiţat în grabă o variantă de ocolire a DN10, printr-un tunel. Hai să enumerăm beneficiile unui tunel:
1. Pe porţiunea de 5 km de tunel (sunt minim 5, maxim 10-12, depinde de soluţia găsită) nu va mai fi nevoie de deszăpezire. Anul trecut, din cauza porţiunii respective, drumul DN10 a fost închis două zile.
2. Nu vor cădea bolovani. Acum doi ani mi-a picat un bolovan în portiera spate stânga. Văd săptămânal cum cad, iar alţii abia se ţin. Cât de curând veţi auzi de o tragedie, care putea fi evitată. Nu ştiu dacă-mi aduc aminte bine, dar când eram mic auzisem de cineva care a fost strivit de un bolovan de câteva zeci de tone care i-a căzut pe maşină.
3. Dacă se va executa cum trebuie, adică fără infiltraţii, ploile nu-i vor atinge asfaltul, deci nu se vor mai forma gropi. Fără peticeală, fără bani aiurea.
Adevărat, tunelul costă. Cam 19.000.000 de euro pe kilometru, conform standardului de pe mt.ro. Viaţa unor persoane cât costă?
Hehe, si eu vorbeam acum 3-4 zile cu cineva, ca un tunel ar fii foarte bun pe dn 10, ma gandeam ca ar costa cativa bani, dar in timp o sa si scoata :D
Aş fi făcut şi nişte calcule, dar mi-e cam lene. Evident că orice investiţie e făcută cu cap: autostrăzile sunt făcute pentru transport, nu ca să meargă melteanu’ la zăpadă în Poiană, căile ferate la fel. Tunelele le văd ca pe o alternativă la condusul cu obstacole. Mâine mă pregătesc iar de evitat bolovani pe capotă.
Victoras ce spui tu aici e fantezie. Si eu as fi ales solutia asta pentru portiunea de drum de la siriu. Dar gandestete ca investitia sa fie “rentabila” ar trebui sa platim niste taxe de trecere prin tunelul respectiv (vezi cum vor sa bage si pe noul tronson de autostrada Cernavoda-Constanta pentru a putea recupera banii investiti). Chestia e ca e mai profitabil pentru unii sa lase bolovanii sa pice pe carosabil si apoi sa il repare. Nu intereseaza pe nimeni ca l-au strivit bolovanii pe Branzea (cam prin 2000-2001 daca imi aduc bine aminte). Daca asta nu se intampla frecvent nu o sa fie nici un plan de actiune contra acestor “calamitati”. Si daca vreodata va face cineva tunelul pe care il propui tu, calatoria spre brasov va fi extraordinar de scumpa(si aici ma refer la o eventuala taxa de trecere prin tunel care dupa cum spui tu ca doar 1 Km de tunel va costa 19 mil de euro, atunci perioada de amortizare nu poate sa fie mai mare de 20-30 de ani si asta implica costuri foarte mari cu taxele). Have a nice day.
Gândeşte-te puţin la alte cifre:
400.000 de euro (1.800.000 lei) pentru a repara o porţiune de 50 de metri. Pică bolovanul şi anul ăsta, alţi bani, altă distracţie. Şi ăla a fost un caz fericit, când a muşcat doar din jumătate de drum şi nu era nimeni pe acolo. Nici nu aş vrea să calculez cât ar costa refacerea drumului integral, başca întreruperea DN10 pentru cel puţin un an(atâta a durat reparaţia unei benzi) . Întreruperea unui drum naţional important=pierderi pentru transportatori, plus aglomerarea celorlalte rute ocolitoare.
Alţi bani au fost înghiţiţi de prostiile alea temporare puse acolo. Se fură plasa, se înlocuieşte la loc. Pilonii de beton sunt puşi aiurea şi au costat o căruţă de bani. În 20 de ani, cu toate soluţiile temporare, cu toate pierderile enumerate mai sus, cu toate neplăcerile cauzate de închiderea drumului, până la urmă tot la suma aia ajungi (poate n-or fi chiar 5 kilometri, poate 2- cât durează zona periculoasă). Nu se poate să nu existe o soluţie. Siguranţa ar trebui să fie prioritară.
Drobul de sare tot va pica într-o zi.