Citesc multe nemulțumiri legate de RAT Brașov, o regie falimentară, ineficientă și deloc prietenoasă cu călătorii. Așa că m-am hotărât să le centralizez aici și să încerc să dau și niște răspunsuri, prin prisma călătorului zilnic. Nu lucrez la RATBV, n-am nicio legătură cu ei, dar cumva simt că trebuie să fiu imparțial și să împac și merele și perele.
- Parcul auto al RAT Brașov e învechit, unele mașini au 34 de ani, sunt mai bătrâne decât mine. Banii necesari înnoirii parcului ar putea veni doar de la Uniune., pentru că e imposibil ca un autobuz nou să fie achiziționat prin forțe proprii. Un autobuz nou costă vreo 200.000 de euro (ăla electric era vreo 500.000 de euro), ăștia n-au bani nici pentru salarii pentru că oricum regia nu e profitabilă, așa că așteaptă și ei licitația, care, cu puțin noroc, s-ar putea realiza anul ăsta. Din ce-am observat, liniile 8 și 7 au cel mai mare nevoie de mașini noi.
- Mașinile întârzie. E frig, e polei, e imposibil ca un șofer să respecte orarul. Daaar, aici intervine și nesimțirea șoferilor: chiar dacă ajung la timp la capătul de linie, tot mai găsesc patru-cinci minute să zăbovească la o cafea. Deh, salariul mic, durere-n fund mare. Vina e împărțită între mama natură, șoferi și indolența șefilor. Eh, chestia asta s-ar putea schimba dacă s-ar vrea, în momentul în care ar porni sistemul GPS.
- Șoferii sunt nesimțiți, călătorii la fel. Indiferent cât de greu ți-ar fi, munca e muncă. Iar dacă tu nu-ți respecți clienții, ăia care-ți plătesc salariul, ai merita să rămâi pieton și să plimbi sticla de bere la bodega de lângă stația Rulmentul. Una dintre soluții a fost comasarea liniilor, o soluție cauzată de LIPSA ȘOFERILOR, care alegeau să devină șoferi de tir, sătuli și ei de măgarii din autobuz și de salariile prea mici. Pentru că da, și șoferii sunt măgari, dar și călătorii sunt în egală măsură la fel de nesimțiți: lipsa de respect reciproc cauzează conflicte. Am văzut tineri care s-au luat la bătaie cu controlorii, am văzut bărbați în toată firea înjurând bătrânii care conduceau troleul. Am văzut șoferi nesimțiți care împingeau pasagerii (aici am făcut și reclamație), am văzut șoferi și mai nesimțiți care întârziau intenționat, bând o cafea peste programul stabilit sau fumând o țigară în autobuz, fix sub semnul ăla roșu care interzice fumatul în autobuz.
Am mai citit că nici măcar respect pentru oamenii cu dizabilități nu au, darămite pentru oamenii care se pot deplasa. Aici e o singură soluție: reclamații până se plictisesc. Cetățene, reclamă tot ceea ce ți se pare în neregulă! Dacă nu poți, ți-e lene sau ți-e frică, măcar filmează! Fă ceva, nu sta indolent! - Au deschis call-center, dar personalul de acolo nu e pregătit. Am sunat pentru o informație, m-au anunțat că mă sună ei înapoi, CÂND OBȚIN informația. Nici ei nu știau, au întrebat în stânga și-n dreapta și apoi m-au sunat. Nu e de râs, e un sistem încropit cu fostele vânzătoare de bilete, devenite centraliste, care nu știu nici ele nimic. Nici măcar de unde pot achiziționa un abonament pe toate liniile. Da, pe site scrie că abonamentul e pe suport magnetic, la casa de bilete mi-au dat obișnuitul CARTON, pentru că “n-au ajuns cartelele încă”. Probabil nici ele nu știau ce-s alea. Nimeni nu știe nimic, nici măcar când sistemul devine funcțional.
- Au mutat o trecere de pietoni într-o curbă. Ok, aici e și vina Primăriei, dar și vina Regiei, pentru că au mutat o stație complet aiurea. Și totuși, nimeni nu se sesizează, nimeni nu zice nimic, probabil așteaptă un accident grav ca să ia niște măsuri.
- În mașini e frig ca la Polul Nord. Am zis mai sus, mașinile sunt foarte vechi, n-au piese, n-au mecanici, în garaj e mai frig ca afară. Sper să se schimbe ceva când vor schimba rablele care-s chiar un pericol public. Am fost martor când autobuzul de pe linia 8 a început să tremure din toate bucșele, din cauza unei guri de canal. Am crezut că are pană, șoferul râdea și-mi zicea că ăsta e sistemul “anti-adormire” pentru călători. Măcar era optimist.
- Am învățat că degeaba sun să reclam că un autobuz nu a venit deloc sau întârzie. E aceeași placă obosită: n-au mașini, n-au șoferi, n-au nimic. Dar tot îi sun, măcar că știu că nu dorm comod în locul călduros din sediul ăla modernizat.
- Și ca toate să aibă un capac, șefii se fac că dorm. Nicio sancțiune, niciun răspuns la miile de plângeri, nici măcar o promisiune cum fac măcar leneșii din Parlament. Nimic, tac din gură ca muții, în speranța că lumea tace. Cât timp sunt clientul tău, te respect, îți plătesc abonament și aștept măcar respect din partea ta. Dar poate-s eu prea credul…
În imaginea de mai sus aveți un autocar oferit spre închiriere de RATBV. Scrie chiar pe site.
Leave a Reply